21.2.2008

Koulunkäyntiavustaja

Tänään olin Kristillisellä opistollla luennoimassa tuleville koulukäyntiavustajille liikuntavammaisen lapsen koulunkäynnin ja kuntoutuksen haasteista. Niin mitähän se kunnon koulunkäyntiavustaja oikein tekee. Minulla on kokemuksia sekä hyvistä että huonoista- olen aina sanonut, että vammaisen lapsen vanhempi ei välttämättä ole niin hyvä koulunkäyntiavustaja kun yleensä kuvitellaan siinä omat ja vieraat ongelmat sotkeutuvat hyvin helposti.
Koulunkäyntiavustajan tehtävä on tukea lapsen koulunkäyntiä yhdessä opettajan kanssa, valitettavan usein käy kuitenkin niin että koulunkäyntiavustaja huomaakin tekevänsä "opettajan työtä" ja tämähän ei ole oikein. Opetuksesta vastaa aina luokan tai aineenopettaja, mikäli avustaja ei ole opettaja koulutukseltaan. Liikuntavammainen lapsi tarvitsee usein sen "motorisen toimintojen tuottajan" ja tässä avustaja on oiva työväline ja mahdollistaa työllään sen että lapsi pystyy käymään omaa lähikoulua. Minullekin tämän ovat osittain avustajat tehneet mahdolliseski joten tärkeä ammatiryhmä on kyseessä.

Joskus mietin mitä opiskelijani saavat luennoiltani mukaan. Valtava tarve, heillä on ainakin kirjoittaa muistiinpanoja, vaikka itse olekin sitä mieltä että power point diojen kopiointi on turhaa kaikki tieto löytyy kirjoista. Mutta olen aina sanonut, että jos saan yhdenkin opiskelijoistani ajattelemaan olen tehnyt paljon..

Kiitoksia ihanalle ryhmälle tämän päivän tuokiosta

Ei kommentteja: