21.2.2008

Personlig assistent!

I dag var jag på en kristlig folkhögskola och föreläste om handikappade barn och deras speciella behov i skolan. Om vad en personlig assistent gör och inte gör. Många gånger har jag hört att man integrerat ett barn med speciella behov i en vanlig klass vilket jag stödjer 100% men sedan blir det fel, när man upptäcker att den personliga assistenten undervisar, vilket hon/han inte har behörighet till. Frågar jag ofta ställer är: var ligger barnets rättighet till att få undervisning som ges av en kompetent lärare? Vi behöver assistenter om vi vill ha en skola som är till för alla men då måste vi veta vad var och en ska göra. Jag tycker att assistentens uppgift är inte och undervisa utan att hjälpa till med det konkreta så att den handikappade eleven klarar av skoldagen. Det finns en viss flicka som så åt sin assistent för länge sedan att "klä på mig, det är din uppgift" oh nej sa assistenten det får du göra själv..
Föreläsningen gick bra och gruppen verkade vara nöjd, det blev ingen negativ kritik när jag frågade dem åsikter. Det är ju så alltid att man inte vågar säga något högt men ändå har man åsikter.
Efter föreläsningen gick jag hem från folkhögskolan och det var skönt att gå en bit.

Ei kommentteja: