11.6.2008

Anpassningstrännig på Alkio Opisto

I går var jag på Alkio Opisto en folkhögskola en bit utanför Jyväskylä och föreläste på en kurs för familjer med hjärtbarn om olika saker som man måste tänka på lite extra när ett hjärtbarn börjar skolan, som skolskjuts, assistent, individuell planering även inkludering lyftes upp på tapeten. Inkludering är ju något som ligger mig nära hjärtat och min inställning är väldigt positiv bara man kan erbjuda de stödformerna som eleven behöver. Inkludering får absolut inte vara en besparingsform. Jag har kört igenom föreläsningen otagligt många gånger, men ändå var föreläsningen lite speciell i går. Det är exakt 30 år sedan pappa och jag var på den första familjekursen som ordnades för familjer som hade ett hjärtbarn. Det känndes faktiskt lite kul för jag har en del minnen av den första kursen bland annat har jag tittat in igenom en gläntande dörr till auditoriumet och tyckt att det var så enormt stort. Men egentligen är det inte stort alls i dagens läge.
Föreläsningen gick galant, det är ju mitt jobb och när jag läste igenom responsen verkade det som familjerna också var nöjda. Kul.
Sommarväder har vi inte just nu det kan man inte säga det är kallt och det dugg regnar men solen kommer väl.
-Återkommer igen-

1 kommentti:

Freja kirjoitti...

hej! Vad kul med fler besökare på bloggen hon FReja! Ska läsa igenom din blogg och se hur du har det! Hadet gott!