1.9.2008

En ny månad

Måndag igen och september månad. För två år sedan var jag på en rehabiliteringskurs där jag hade en jätte korkad psykolog, så det var inte klokt jag fattade inte riktigt hur hon funkade. Men varför jag tänkte på henne idag var att jag såg en uppgift i psykologi om att man skulle rita en cykel, en bok och ett träd av vissa riktlinjer man hade fått. Jag skakade på huvudet och tänkte tyst vem har sagt att man ska göra sådana korkade test och vad berättar de om en individ och speciellt om han har något funktionshinder, är vi inte riktigt kloka. Som tur var det inte jag som ritade. Men samma sak ifrågasätter på jobbet. Mina elever sitter och gör sina uppgifter under stödundervisningslektionerna som de ska. Men problemet ligger i det att uppgifterna inte alltid alls är anpassade på deras nivå. Vad lär sig de då? Jag tippar på ingenting och jag har nog rätt. Det är många gånger jag går och funderar på om vi begär för mycket men åt andra sidan måste de ju också lära sig det som är skriver i undervisningsplanen för att kunna konkurera men den finska befolkningen. Många arbetar ju oerhört hårt för att nå tex godkännt i studentexamen eller för att kunna ta ut sina papper från yrkesskolan. Kämpa på det måste man komma ihåg och säga många, många gånger.

Det var dagens tankar

Ei kommentteja: